Artikel 1. Algemeen
1) Deze voorwaarden zijn van toepassing op iedere zorgovereenkomst tussen PGBLoman, hierna te noemen "Zorgverlener", en een zorgvrager en/of zorginstelling/stichting, hierna te noemen "Zorgvrager", tezamen te noemen "Partijen", waarop Zorgverlener deze voorwaarden van toepassing heeft verklaard, voor zover van deze voorwaarden niet door Partijen uitdrukkelijk en schriftelijk is afgeweken;
2) De onderhavige voorwaarden zijn eveneens van toepassing op overeenkomsten met Zorgverlener, waarvoor Zorgverlener de voorwaarden van toepassing heeft verklaard, voor de uitvoering waarvan door Zorgverlener derden worden betrokken;
3) Voor Zorgvrager geldt, dat indien één of meerdere bepalingen in deze algemene voorwaarden op enig moment geheel of gedeeltelijk nietig zijn of vernietigd mochten worden, het overige in deze algemene voorwaarden bepaalde volledig van toepassing blijft. Partijen zullen alsdan in overleg treden, teneinde nieuwe bepalingen ter vervanging van de nietige of vernietigde bepalingen overeen te komen, waarbij zoveel als mogelijk het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepalingen in acht wordt genomen;
4) De toepasselijkheid van eventuele inkoop of andere voorwaarden van Zorgvrager wordt uitdrukkelijk van de hand gewezen.
5) Indien onduidelijkheid bestaat omtrent de uitleg van één of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden, dan dient deze uitleg plaats te vinden `naar de geest` van deze bepalingen;
6) Indien zich tussen Partijen een situatie voordoet die niet in deze algemene voorwaarden geregeld is, dan dient deze situatie te worden beoordeeld naar de geest van deze algemene voorwaarden;
7) Indien Zorgverlener niet steeds strikte naleving van deze voorwaarden verlangt, betekent dit niet dat de bepalingen daarvan niet van toepassing zijn, of dat Zorgverlener in enigerlei mate het recht zou verliezen om in andere gevallen de stipte naleving van de bepalingen van deze voorwaarden te verlangen.
8) Indien bij cliënten gebruik wordt gemaakt van de modelovereenkomst van SVB
geldt, dat de voorwaarden van de SVB, voor zover zij nog niet opgenomen zijn in dealgemene voorwaarden van PGB-Loman, als aanvulling moeten
worden gezien op deze algemene voorwaarden.
9) Indien de zorgvraag vanuit de cliënt niet door kan gaan, dient de
cliënt de afspraak uiterlijk 12 uur voor aanvang van de afspraak te annuleren. Bij te
late annulering houdt zorgverlener het recht om de niet gewerkte uren volgens het
normale tarief in rekening te brengen.
Artikel 2. Offertes en aanbiedingen
1) Alle offertes van Zorgverlener zijn vrijblijvend, tenzij in de offerte een termijn voor
aanvaarding is gesteld. Indien geen aanvaardingstermijn is gesteld, dan kan aan de
offerte op generlei wijze enig recht worden ontleend indien het product waarop de
offertebetrekking heeft in de tussentijd niet meer beschikbaar is;
2) Zorgverlener kan niet aan haar offertes worden gehouden, indien Zorgvrager
redelijkerwijs kan begrijpen dat de offertes dan wel een onderdeel daarvan, een
kennelijke vergissing of verschrijving bevat;
3) De in een offerte vermelde prijzen zijn exclusief BTW en andere heffingen van
overheidswege, eventuele in het kader van de overeenkomst te maken kosten,
daaronder begrepen reis- en verblijf-, verzend- en administratiekosten, tenzij anders
aangegeven;
4) Indien de aanvaarding (al dan niet op ondergeschikte punten) afwijkt van het in de
offerte of de aanbieding opgenomen aanbod dan is Zorgverlener daaraan niet
gebonden. De overeenkomst komt dan niet overeenkomstig deze afwijkende
aanvaarding tot stand, tenzij Zorgverlener anders aangeeft;
5) Een samengestelde prijsopgave verplicht Zorgverlener niet tot het verrichten van
een gedeelte van de opdracht tegen een overeenkomstig deel van de opgegeven
prijs. Offertes gelden niet automatisch voor toekomstige orders.
Artikel 3. Contractduur; uitvoeringstermijnen, risico-overgang, uitvoering
en wijziging overeenkomst; prijsverhoging
1)De overeenkomst tussen Partijen wordt aangegaan voor onbepaalde tijd, tenzij uit
de aard van de overeenkomst anders voortvloeit of indien Partijen uitdrukkelijk en
schriftelijk anders overeenkomen;
2) Indien voor de uitvoering van bepaalde werkzaamheden of voor de levering van
bepaalde zaken een termijn wordt overeengekomen of opgegeven, dan is dit nimmer
een fatale termijn. Bij overschrijding van een termijn dient
Zorgvrager derhalve Zorgverlener schriftelijk in gebreke te stellen.
Zorgverlener dient daarbij een redelijke termijn te worden geboden
om alsnog uitvoering te geven aan de overeenkomst;
3) Zorgverlener zal de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en
overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap uitvoeren. Een en ander op grond
van de op dat moment bekende stand der wetenschap;
4) Zorgverlener heeft het recht bepaalde werkzaamheden te laten
verrichten door derden. De toepasselijkheid van artikel 7:404, 7:407 lid 2 en
7:409 BW wordt uitdrukkelijk uitgesloten;
5) Indien door Zorgverlener of door Zorgverlener ingeschakelde derden in
het kader van de opdracht werkzaamheden worden verricht op de locatie van
Zorgvrager of op een door Zorgvrager aangewezen locatie, dan draagt Zorgvrager
kosteloos zorg voor de door die medewerkers in redelijkheid gewenste
faciliteiten;
6) Zorgverlener is gerechtigd de overeenkomst in verschillende
fasen uit te voeren en het aldus uitgevoerde gedeelte afzonderlijk te
factureren;
7) Indien de overeenkomst in fasen wordt uitgevoerd kan Zorgverlener de
uitvoering van die onderdelen die tot een volgende fase behoren opschorten
totdat Zorgvrager de resultaten van de daaraan voorafgaande fase schriftelijk
heeft goedgekeurd;
8) Zorgvrager draagt er zorg voor dat alle gegevens, waarvan
Zorgverlener aangeeft dat deze noodzakelijk zijn of waarvan Zorgvrager
redelijkerwijs behoort te begrijpen dat deze noodzakelijk zijn voor het
uitvoeren van de overeenkomst, tijdig aan Zorgverlener worden verstrekt. Indien
de voor de uitvoering van de overeenkomst benodigde gegevens niet tijdig aan
Zorgverlener zijn verstrekt, heeft Zorgverlener het recht de uitvoering van de
overeenkomst op te schorten en/of de uit de vertraging voortvloeiende extra
kosten volgens de alsdan gebruikelijke tarieven aan Zorgvrager in rekening te
brengen. De uitvoeringstermijn vangt niet eerder aan dan nadat Zorgvrager de
gegevens aan Zorgverlener ter beschikking heeft gesteld. Zorgverlener is niet
aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, als gevolg van door Zorgvrager
verstrekte onjuiste en/of onvolledige gegevens;
9) Indien tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat het
voor een behoorlijke uitvoering daarvan noodzakelijk is om deze te wijzigen of
aan te vullen, dan zullen Partijen tijdig en in onderling overleg tot
aanpassing van de overeenkomst overgaan. Indien de aard, omvang of inhoud van
de overeenkomst, al dan niet op verzoek of aanwijzing van Zorgvrager of van
bevoegde instanties, wordt gewijzigd en de overeenkomst daardoor in kwalitatief
en/of kwantitatief opzicht wordt gewijzigd, dan kan dit consequenties hebben
voor hetgeen oorspronkelijk overeengekomen werd. Daardoor kan ook het
oorspronkelijk overeengekomen bedrag worden verhoogd of verlaagd. Zorgverlener
zal daarvan zoveel als mogelijk vooraf prijsopgaaf doen. Door een wijziging van
de overeenkomst kan voorts de oorspronkelijk opgegeven termijn van uitvoering
worden gewijzigd. Zorgvrager aanvaardt de mogelijkheid van wijziging van de
overeenkomst, daaronder begrepen de wijziging in prijs en termijn van
uitvoering;
10) Indien de overeenkomst wordt gewijzigd, daaronder begrepen een
aanvulling, dan is Zorgverlener gerechtigd om daaraan eerst uitvoering te geven
nadat door beide Partijen akkoord is gegeven voor de voor uitvoering opgegeven
prijs en andere voorwaarden, daaronder begrepen het alsdan te bepalen tijdstip
waarop daaraan uitvoering gegeven zal worden. Het niet of niet onmiddellijk
uitvoeren van de gewijzigde overeenkomst levert geen wanprestatie van
Zorgverlener op en is voor Zorgvrager geen grond om de overeenkomst op te
zeggen of te annuleren;
11) Zonder daarmee in gebreke te komen, kan Zorgverlener een
verzoek tot wijziging van de overeenkomst weigeren, indien dit in kwalitatief
en/of kwantitatief opzicht gevolg zou kunnen hebben bijvoorbeeld voor de in dat
kader te verrichten werkzaamheden of te leveren zaken;
12) Indien Zorgvrager in gebreke mocht komen in de deugdelijke
nakoming van hetgeen waartoe hij jegens Zorgverlener gehouden is, dan is
Zorgvrager aansprakelijk voor alle schade aan de zijde van Zorgverlener
daardoor direct of indirect ontstaan;
13) Indien Partijen een vast honorarium of vaste prijs overeenkomen, dan
is Zorgverlener niettemin te allen tijde gerechtigd tot verhoging van dit
honorarium of deze prijs zonder dat Zorgvrager in dat geval gerechtigd is om de
overeenkomst om die reden te ontbinden, indien de verhoging van de prijs
voortvloeit uit een bevoegdheid of verplichting ingevolge de wet- of
regelgeving of haar oorzaak vindt in een stijging van de prijs, lonen of op
andere gronden die bij het aangaan van de overeenkomst redelijkerwijs niet
voorzienbaar waren;
14) Indien de prijsstijging anders dan als gevolg van een wijziging van
de overeenkomst meer bedraagt dan 10% en plaatsvindt binnen drie maanden na het
sluiten van de overeenkomst, dan is uitsluitend Zorgvrager die een beroep
toekomt op titel 5 afdeling 3 van Boek 6 BW gerechtigd de overeenkomst door een
schriftelijke verklaring te ontbinden, tenzij Zorgverlener
- alsdan alsnog bereid is om de overeenkomst op basis van het oorspronkelijk
overeengekomene uit te voeren;
- indien de prijsverhoging voortvloeit uit een bevoegdheid of een op Zorgvrager
rustende verplichting ingevolge de wet;
- indien bedongen is dat de aflevering langer dan drie maanden na de
totstandkoming van de overeenkomst zal plaatsvinden;
- of, bij levering van een zaak, indien is bedongen dat de aflevering langer
dan drie maanden na de koop zal plaatsvinden.
Artikel 4. Opschorting, ontbinding en tussentijdse opzegging van de
overeenkomst
1) Zorgverlener is bevoegd de nakoming van de verplichtingen op te
schorten of de overeenkomst te ontbinden, indien Zorgvrager de verplichtingen
uit de overeenkomst niet, niet volledig of niet tijdig nakomt, na het sluiten
van de overeenkomst Zorgverlener ter kennis gekomen omstandigheden goede grond
geven te vrezen dat Zorgvrager de verplichtingen niet zal nakomen, indien
Zorgvrager bij het sluiten van de overeenkomst verzocht is om zekerheid te
stellen voor de voldoening van zijn verplichtingen uit de overeenkomst en deze
zekerheid uitblijft of onvoldoende is of indien door de vertraging aan de zijde
van Zorgvrager niet langer van Zorgverlener kan worden gevergd dat hij de
overeenkomst tegen de oorspronkelijk overeengekomen condities zal nakomen;
2) Voorts is Zorgverlener bevoegd de overeenkomst te ontbinden
indien zich omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat nakoming van
de overeenkomst onmogelijk is of indien er zich anderszins omstandigheden
voordoen die van dien aard zijn dat ongewijzigde instandhouding van de
overeenkomst in redelijkheid niet van Zorgverlener kan worden gevergd;
3) Indien de overeenkomst wordt ontbonden zijn de vorderingen van
Zorgverlener op Zorgvrager onmiddellijk opeisbaar. Indien Zorgverlener de
nakoming van de verplichtingen opschort, behoudt hij zijn aanspraken uit de wet
en overeenkomst;
4) Indien Zorgverlener tot opschorting of ontbinding overgaat, is zij op
generlei wijze gehouden tot vergoeding van schade en kosten daardoor op
enigerlei wijze ontstaan;
5) Indien de ontbinding aan Zorgvrager toerekenbaar is, is
Zorgverlener gerechtigd tot vergoeding van de schade, daaronder begrepen de
kosten, daardoor direct en indirect ontstaan;
6) Indien Zorgvrager de uit de overeenkomst voortvloeiende
verplichtingen niet nakomt en deze niet-nakoming ontbinding rechtvaardigt, dan
is Zorgverlener gerechtigd de overeenkomst terstond en met directe ingang te
ontbinden zonder enige verplichting zijnerzijds tot betaling van enige
schadevergoeding of schadeloosstelling, terwijl Zorgvrager, uit hoofde van
wanprestatie, wel tot schadevergoeding of schadeloosstelling is verplicht;
7) Indien de overeenkomst tussentijds wordt opgezegd door
Zorgverlener, zal Zorgverlener in overleg met Zorgvrager zorgdragen voor
overdracht van nog te verrichten werkzaamheden aan derden, tenzij de opzegging
aan Zorgvrager toerekenbaar is. Indien de overdracht van de werkzaamheden voor
Zorgverlener extra kosten met zich meebrengt, dan worden deze aan Zorgvrager in
rekening gebracht. Zorgvrager is gehouden deze kosten binnen de daarvoor
genoemde termijn te voldoen, tenzij Zorgverlener anders aangeeft.
8) In geval van liquidatie, van (aanvragen van)
surséance van betaling of faillissement, van beslaglegging -
indien en voor zover het beslag niet binnen drie maanden is opgeheven- ten
laste van Zorgvrager, van schuldsanering of een andere omstandigheid waardoor
Zorgvrager niet langer vrijelijk over zijn vermogen kan beschikken, staat het
Zorgverlener vrij om de overeenkomst terstond en met directe ingang op te
zeggen danwel de order of overeenkomst te annuleren, zonder enige verplichting
tot betaling van enige schadevergoeding of schadeloosstelling. De vorderingen
van Zorgverlener op Zorgvrager zijn in dat geval onmiddellijk opeisbaar.
Artikel 5. Overmacht
1) Zorgverlener is niet gehouden tot het nakomen van enige verplichting
jegens Zorgvrager indien zij daartoe gehinderd wordt als gevolg van een
omstandigheid die niet is te wijten aan schuld, en noch krachtens de wet, een
rechtshandeling of in het verkeer geldende opvattingen voor haar rekening
komt;
2) Onder overmacht wordt in deze algemene voorwaarden verstaan, naast
hetgeen daaromtrent in de wet en jurisprudentie wordt begrepen, alle van
buitenkomende oorzaken, voorzien of niet-voorzien, waarop Zorgverlener geen
invloed kan uitoefenen, doch waardoor Zorgverlener niet in staat is haar
verplichtingen na te komen. Zorgverlener heeft ook het recht zich op overmacht
te beroepen indien de omstandigheid die (verdere) nakoming van de overeenkomst
verhindert, intreedt nadat Zorgverlener zijn verbintenis had moeten nakomen;
3) Zorgverlener kan gedurende de periode dat de overmacht voortduurt de
verplichtingen uit de overeenkomst opschorten. Indien deze periode langer duurt
dan twee maanden, dan is ieder der Partijen gerechtigd de overeenkomst te
ontbinden, zonder verplichting tot vergoeding van schade aan de andere
partij;
4) Voor zoveel Zorgverlener ten tijde van het intreden van overmacht
haar verplichtingen uit de overeenkomst inmiddels gedeeltelijk is nagekomen of
deze zal kunnen nakomen, en aan het nagekomen respectievelijk na te komen
gedeelte zelfstandige waarde toekomt, is Zorgverlener gerechtigd om het reeds
nagekomen respectievelijk na te komen gedeelte separaat te factureren.
Zorgvrager is gehouden deze factuur te voldoen als ware er sprake van een
afzonderlijke overeenkomst.
Artikel 6. Betaling en incassokosten
1) Betaling dient steeds te geschieden binnen 14 dagen na
factuurdatum, op een door Zorgverlener aan te geven wijze in de valuta waarin
is gefactureerd, tenzij schriftelijk anders door Zorgverlener aangegeven.
Zorgverlener is gerechtigd om periodiek te factureren;
2) Indien Zorgvrager in gebreke blijft in de tijdige betaling van een
factuur, dan is Zorgvrager van rechtswege in verzuim. Zorgvrager is alsdan een
rente verschuldigd van 1% per maand, tenzij de wettelijke rente hoger is, in
welk geval de wettelijke rente verschuldigd is. De rente over het opeisbare
bedrag zal worden berekend vanaf het moment dat Zorgvrager in verzuim is tot
het moment van voldoening van het volledig verschuldigde bedrag;
3) Zorgverlener heeft het recht de door Zorgvrager gedane
betalingen te laten strekken in de eerste plaats in mindering van de kosten,
vervolgens in mindering van de opengevallen rente en tenslotte in mindering van
de hoofdsom en de lopende rente. Zorgverlener kan, zonder daardoor in verzuim
te komen, een aanbod tot betaling weigeren, indien Zorgvrager een andere
volgorde voor de toerekening van de betaling aanwijst. Zorgverlener kan
volledige aflossing van de hoofdsom weigeren, indien daarbij niet eveneens de
opengevallen en lopende rente en incassokosten worden voldaan;
4) Zorgvrager is nimmer gerechtigd tot verrekening van het door hem
aan Zorgverlener verschuldigde. Bezwaren tegen de hoogte van een factuur
schorten de betalingsverplichting niet op. Zorgvrager die geen beroep toekomt
op afdeling 6.5.3 (de artikelen 231 tot en met 247 boek 6 BW) is evenmin
gerechtigd om de betaling van een factuur om een andere reden op te
schorten;
5) Indien de Zorgvrager in verzuim is in de (tijdige) nakoming van
zijn verplichtingen, dan komen alle redelijke kosten ter verkrijging van
voldoening buiten rechte voor rekening van de Zorgvrager. Het verzuim van de
Zorgvrager die een natuurlijk persoon is, die niet handelt in de uitoefening
van een beroep of bedrijf (particuliere opdrachtgever), treedt in nadat hij is
aangemaand tot betaling binnen veertien dagen na de dag van aanmaning en
betaling uitblijft. In de aanmaning wordt eveneens aangegeven wat de gevolgen
van het uitblijven van betaling zijn. De buitengerechtelijke kosten worden
berekend op basis van hetgeen in de Nederlandse incassopraktijk gebruikelijk
is. Indien Zorgverlener echter hogere kosten ter incasso heeft gemaakt die
redelijkerwijs noodzakelijk waren en de Zorgvrager geen natuurlijk persoon is
die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf (zakelijke
opdrachtgever), komen de werkelijk gemaakte kosten voor vergoeding in
aanmerking. De eventuele gemaakte gerechtelijke en executiekosten zullen
eveneens op de Zorgvrager worden verhaald. De Zorgvrager is over de
verschuldigde incassokosten eveneens rente verschuldigd.
Artikel 7. Aansprakelijkheid
1) Indien Zorgverlener aansprakelijk mocht zijn, dan is deze
aansprakelijkheid beperkt tot hetgeen in deze bepaling is geregeld;
2) Zorgverlener is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard
ook, ontstaan doordat Zorgverlener is uitgegaan van door of namens Zorgvrager
verstrekte onjuiste en/of onvolledige gegevens;
3) Indien Zorgverlener aansprakelijk mocht zijn voor enigerlei
schade, dan is de aansprakelijkheid van Zorgverlener beperkt tot maximaal
tweemaal de factuurwaarde van de order, althans tot dat gedeelte van de order
waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft;
4) De aansprakelijkheid van Zorgverlener is in ieder geval steeds
beperkt tot het bedrag der uitkering van zijn verzekeraar in voorkomend
geval;
5) Zorgverlener is uitsluitend aansprakelijk voor directe
schade;
6) Onder directe schade wordt uitsluitend verstaan de redelijke
kosten ter vaststelling van de oorzaak en de omvang van de schade, voor zover
de vaststelling betrekking heeft op schade in de zin van deze voorwaarden, de
eventuele redelijke kosten gemaakt om de gebrekkige prestatie van Zorgverlener
aan de overeenkomst te laten beantwoorden, voor zoveel deze aan Zorgverlener
toegerekend kunnen worden en redelijke kosten, gemaakt ter voorkoming of
beperking van schade, voor zover Zorgvrager aantoont dat deze kosten hebben
geleid tot beperking van directe schade als bedoeld in deze algemene
voorwaarden. Zorgverlener is nimmer aansprakelijk voor indirecte schade,
daaronder begrepen gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen en schade
door bedrijfsstagnatie;
7) De in dit artikel opgenomen beperkingen van de aansprakelijkheid
gelden niet indien de schade te wijten is aan opzet of grove schuld van
Zorgverlener.
Artikel 8. Vrijwaring
1) Zorgvrager vrijwaart Zorgverlener voor eventuele aanspraken van
derden, die in verband met de uitvoering van de overeenkomst schade lijden en
waarvan de oorzaak aan andere dan aan Zorgverlener toerekenbaar is;
2) Indien Zorgverlener uit dien hoofde door derden mocht worden
aangesproken, dan is Zorgvrager gehouden Zorgverlener zowel buiten als in
rechte bij te staan en onverwijld al hetgeen te doen dat van hem in dat geval
verwacht mag worden. Mocht Zorgvrager in gebreke blijven in het nemen van
adequate maatregelen, dan is Zorgverlener, zonder ingebrekestelling, gerechtigd
zelf daartoe over te gaan. Alle kosten en schade aan de zijde van Zorgverlener
en derden daardoor ontstaan, komen integraal voor rekening en risico van de
Zorgvrager.
Artikel 9. Intellectuele eigendom
1) Zorgverlener behoudt zich de rechten en bevoegdheden voor die hem
toekomen op grond van de Auteurswet en andere intellectuele wet- en
regelgeving. Zorgverlener heeft het recht de door de uitvoering van een
overeenkomst aan zijn zijde toegenomen kennis ook voor andere doeleinden te
gebruiken, voorzover hierbij geen strikt vertrouwelijke informatie van
Zorgvrager ter kennis van derden wordt gebracht.
Artikel 10. Toepasselijk recht en geschillen
1) Op alle rechtsbetrekkingen waarbij Zorgverlener partij is, is
uitsluitend het Nederlands recht van toepassing, ook indien aan een verbintenis
geheel of gedeeltelijk in het buitenland uitvoering wordt gegeven of indien de
bij de rechtsbetrekking betrokken partij aldaar woonplaats heeft. De
toepasselijkheid van het Weens Koopverdrag wordt uitgesloten;
2) De rechter in de vestigingsplaats van Zorgverlener is bij
uitsluiting bevoegd van geschillen kennis te nemen, tenzij de wet dwingend
anders voorschrijft. Niettemin heeft Zorgverlener het recht het geschil voor te
leggen aan de volgens de wet bevoegde rechter. Partijen zullen eerst een beroep
op de rechter doen nadat zij zich tot het uiterste hebben ingespannen een
geschil in onderling overleg te beslechten.